Sunday, January 31, 2010

Sayang Atuk!!! .....(Arwah)


Aku dengar suara Atukku kuat omelannya, sekejap ke depan sekejap ke belakang. Mana paip aku nih!! Sape mengusik paip aku nih, ha. Mak saudaraku menyampuk, tadi ayah ke sungai..tertinggal kat sana kut?
Aku tanya Enda (mak saudara) ..kat mulut Atuk tu kan ada paip?

Isk!! dia ada 4,5 paip..dia cari yang lain ler tu!! Ya jugak fikirku. Aku diam saja, kami sangat menghormati Atuk, kurang bercakap, tapi cakapnya terpakai, bukan saja anak cucunya, tetapi sekampung sangat menghormatinya.
Atuk kembali lagi..tak ada kat sungai katanya. Azmah, kamu nampak paip Atuk? aku dah nak cakap kat mulutnya..tapi takut pulak dikata apa nanti..tenguk saja ler !!!

Aku lihat Atukku ke dapur..aku ikut , rasanya nak bagi tau juga..tapi apakan daya tak ada kekuatan, umurku ketika itu lebihkurang 12 tahun. Enda aku sedang sibuk memasak untuk makan tengahari.. Atukku pergi ke dapur dan mengambil puntung kayu dan menghidupkan paipnya. Ehhhh !!! Ini paip aku?

Endaku menyampuk...ha!! ingatkan ayah cari paip lain? Kami semua ketawa, tetapi perlahan-lahan, hingga badan bergoyang-goyang menahan gelihati..Atukku berlalu..macam tak ada apa yang berlaku.. ha ha ha!!! Lawaklah Atuk nih !!! Kesah ini dan berpuluh tahun berlalu ..tinggal kenangan kepada anak cucu, diturunkan ceritanya. Aku ubah suai untuk menjadi satu cerita..he he he!! Sayang Atukku . Ya Allah ampunkan dosa atuk, dosa ibu dan ayahku, kesihanilah mereka!! ..Aminnn.



Gambar paip untuk hiasan saja

No comments:

Post a Comment