Monday, January 4, 2010

Hanyut di Sungai Perak.

Dulu tahun 1962/63 seringkali di rumahku ada gangguan bekalan air. Di kampung satu paip kongsi banyak rumah. Setiap keluarga akan menakung air untuk dibuat minuman. Mandi dan membasuh dijalankan di sungai.


Hari itu bekalan air terputus, selalunya kami akan naik sampan dan pergi ke tengah sungai untuk mengambil air minum. Aku bawa adikku meneman untuk mengambil air minum di tengah sungai. Silap anggaranku menolak galah ke dasar sungai terus meluncur laju ke hilir, aku panik rupanya sampan tak diikat talinya..selalu talinya diikat cukup untuk bergerak ketengah untuk mengambil air.

Apa lagi menjeritlah aku ketakutan, nasib baik ada Mak Cik Peah menghulurkan galah panjang,dan menarik kami berdua. Kesian adikku, tapi diam saja tanpa berbunyi apa-apa, itulah lelaki dari kecil lagi mereka sangat tenang..aku kecoh habis. Tak jadi ambil air terus aku balik ke rumah dengan baldi kosong. Tapi aku terlupa apa agaknya yang ku cakapkan kepada ibuku. Terlupa betul weh!!

1 comment:

  1. Al-Fatihah ! Adikku Baharuddin telah meninggal dunia, ini kenangan bersamanya yang sukar dilupakan. Ya Allah ampunlah dosa-dosanya .. Amin.

    ReplyDelete