Tuesday, January 5, 2010

Mencari Telur Tuntung di Sungai Perak.

Kecoh sekampung orang bercerita tentang abangku membawa budak-budak kecil berenang ke pulau di tengah sungai mencari telur tuntung. Kononnya budak-budak itu bergayut pada batang buluh yang ditarik oleh abangku. Mereka menjumpai telur tuntung dan berkelah di pulau itu.

Boleh bayangkanlah tubuh abangku kecil, umur lebihkurang 12 tahun menarik buluh yang digayut oleh 3 orang budak dalam linkungan 8/9 tahun , melalui dan merentas arus sungai yang sangat deras. Ngeri sekira berlaku sesuatu yang tak diingini..Alhamdulillah tidak berlaku bencana yang buruk ketika, dipelihara Allah keselamatan mereka.

Ayahku mengamuk sakan.. menunggu abangku balik. Ayahku menerkam abangku bila dia muncul di rumah. Dia dirotan dengan teruk sekali, untuk memberi pengajaran kepadanya jangan lakukan perkara itu lagi. Akhirnya ayahku merantai dia di tiang rumah, dan ayah terus ke Masjid. Kesian ku melihat abangku, emakku berlenang air matanya melihat abangku.

Kami adik-beradik takut pun nak melihat abang, takut nanti kami dituduh mereport kejadian tersebut. Aku dengar abangku menangis tersedu-sedu, walaupun hari dah malam abangku masih terikat di tiang rumah tanpa makan dan minum. Aku mengintainya..kesihan abangku..rasa teringin aku nak melepaskannya,tapi kunci dibawa oleh ayah.

Lewat malam baru ayah melepaskannya...terus dia tidur, emakku mengajakannya makan , tapi dia terus tidur merengkok kesedihan. Walaupun ceritanya dah hampir 46 tahun yang lalu, aku masih sedih dan berlenang airmata masa menulisnya ini. Aku tahu ayah hendaki mengajarnya...

1 comment:

  1. Al-Fatihah!! Abangku telah meninggal dunia dalam kemalangan jalanraya. Bukan bertujuan hendak menghinanya, untuk menjadi pengajaran dan meluahkan rasa hati yang telah terpendam berpuluh tahun. Ampunkan aku ya Allah.

    ReplyDelete