Sunday, January 17, 2010

Kesihan Murid Ku!!! - Cikguyang

Daging masak kicap



Pada tahun itu pihak sekolah dan PIBG menyambut Hari Raya Aidil Adha dengan mengadakan Majlis Korban, dari menyembelih, melapah, mengedarkan sedekah, dan memasak untuk jamuan. Hari itu kami memasak daging masak kicap dan lain-lain.

Aku gembira habis dari awal hingga jamuan makan untuk semua yang hadir, anak-anak murid Islam , guru-guru dan ibu bapa. Semua nampaknya dah selesai.. Tiba -tiba datang berjumpa seorang murid lelaki membawa bekas plastik " Cikgu saya nak minta lauk daging sikit, sebab emak saya teringin sangat nak makan daging, dia dalam pantang Cikgu" kata murid tersebut.

Kebetulan murid yang berbaris masih panjang.. nampaknya daging masak kicap dah hendak habis.. nasib baiklah dapat sedikit untuk bekalan emaknya. Sedih perasaan ku begitu banyak lauk yang dimasak mengapa nampak sedikit.

Aku tak puas hati!! aku mencari-cari lagi takut ada yang tersimpan dan tersorok di mana. Memang betul aku jumpa satu periuk besar juga dalam bilik kesihatan, bawah meja dan berserkup dengan kain.

Aku mencari murid tadi ..tapi dah balik hanya dengan sedikit daging masak kicap. Terkilan aku.. sapelah yang menyimpan daging hingga terseruk begitu.. hingga susah hendak dijumpa. Setelah itu aku selalu mengubah peraturan untuk memastikan tidak berlaku lagi. Kesihan murid ku...!!

No comments:

Post a Comment