Tuesday, January 26, 2010

Sakitnya Mencari Seorang Isteri ....sambungan!!!



Aku memperkenalkan seorang gadis berkerjaya kepada kawanku. Rupa cantik, tahu agama, keluarga baik-baik, cukup dengan budi-bahasa dan cukup berdikari. Harapanku agar calon yang ini akan menjadi. Peringkat awal tentu mereka mengenal hati budi masing-masing, malahan telah diperkenalkan kepada keluarga kawanku.




Mereka pun suka kepada gadis ini, pandai memasak dan menguruskan rumahtangga. Perwatakan yang menyenangkan, sangat pandai bergaul dan mengambil hati orang tua. Gadis ini juga boleh dibawa ke tengah dan ke tepi.. kata orang tua-tua.

Kawanku agak gembira dengan calon yang kedua ini. Seperti selalu ia membawa si gadis ke majlis-majlis dan perjumpaan bersama-sama kawan, berkelah..seperti selalulah. Semuanya tidak ada masalah, berjalan dengan baik, malahan kawan-kawannya, saudara-mara suka kepadanya , memang ada keistimewaan si gadis ini. Ibunya memang gembira dengan calon yang ini..harapan ibu untuk menumpang kasih.

Maka kawanku berkira-kira hendak merisek dan persahabatan semakin serius. Si gadis pun selalu bertandang ke rumahnya. Malahan sentiasa menelefon ke rumah berbual dengan ibu kawanku, menanya dan mengambil tahu tentang kawanku. Si gadis semakin berani , seperti menyoal siasat si ibu tua berkaitan dengan kawanku.

Hendak dijadikan cerita, suatu malam kawanku pergi keluar dengan kawan-kawannya... hingga lewat malam . Si gadis sudah menelefon berkali-kali,hingga pukul 11.30malam. Agak kerana tak puas hati si gadis datang ke rumah kawanku..untuk menyelidik, ke mana perginya kawanku. Terkejut Ibu tua menerima tamu tengah malam, yang nampak macam sangat marah kerana mendapati kawanku tiada di rumah.

Si Ibu tua memujuk si gadis agar dia balik ! kerana tidak manis dipandang orang. Pagi-pagi esoknya si gadis sudah sampai ke rumah..seperti polis menyoal siasat. Minta h/phone, memeriksanya..hingga jadi pergaduhan besar antara mereka. Hilang segala kecantikan dan budi bahasa sebelum ini. Ibu tua terkedu!! inikah cerita..akhirnya. Emmm!! apakah keputusan yang diambil oleh kawanku!!.. hanya sikit salah faham yang menimbulkkan perasaan cemburu kepada si gadis.


Kata orang tua-tua , cemburu tu tandanya sayang, Si gadis pun sudah memenuhi semua syarat yang dikehendaki . Cantik, pandai Agama, keluarga baik-baik , kaki cantik, tumit kaki berair saja, gigi lengkap, tidak pakai cermin mata...hehehe ..keti...tut pun wangi...!! Kawanku !!! ...apa keputusanmu , aku tak mahu campur dalam membuat keputusan.

No comments:

Post a Comment