Tuesday, March 30, 2010

Lelaki Idaman Wanita!!! .... 3





7. Lelaki yang pandai Berjenaka/Berlawak.

Ramai Wanita terpikat dengan Lelaki yang pandai berjenaka, kerana selalunya menimbulkan suasana ceria dan penuh dengan warna kehidupan yang gilang-gemilang. Pada pandangan wanita, lelaki yang pandai berjenaka adalah lelaki yang tidak yang tidak berlakon dalam watak kehidupannya. Tak tahulah sejauh mana pendapat itu betul.


Sekira jenakanya berlebihan hingga tak ada batasnya pun menyebabkan wanita menyampah pada lelaki tersebut. Lelaki mesti bijaksana dan bijaksini dalam memberi batasan antara perkara yang lawak dengan yang serius.. Ini bermakna ada batasannya, jadi lelaki perlu bijak meletakkan tempat yang sesuai dalam komunikasinya.



8. Lelaki yang Romantik.

Ye kah? yang ini tak reti nak mengulasnya. Seingat aku ada kawan aku susah hati nak berkahwin dengan tunangnya kerana tunang lurus bendul , tak romantik langsung. Katanya ? malu pulak dah tua-tua nak menyebutnya he he he!! Kata kawanku..aku takutlah tunangku tak pandai cium aku nanti?
Aku gelak bagai nak pecah perut ketika itu.. aku nasihat padanya.. Tak adalah kau jangan risau, atau kau ajarlah dia kalau dia tak tahu. haha ha ! gelakku besar. Memang wanita merasakan romantik itu perlu ada dalam kehidupan suami-isteri.

Semua lelaki ada sifat itu sama ada hendak ditunjukkan atau disimpan secara tersirat tetapi kaum wanita nampaknya memerlukan sifat-sifat romantik pasangannya dan dapat merasaakan ia dihargai, disayangi, dibelai dengan penuh kasih sayang bukan berpura-puraan.


9. Lelaki yang senang memberi Penghargaan.

Wanita mengidamkan pasangan yang tidak kedekut memberi pujian. Lelaki yang nampak kelebihan2annya, kerajinannya, kecantikan, kemenawanannya(betulkah nih?), kepekaan, keayuan, ketakwaannya.. dan memberi penghargaan, pujian, tunjuk kasih sayang, memberi belaian dan sentiasa memberi terima kasih pada yang sepatutnya.

Alangkah bahagianya wanita kalau selalu diambil perhatian oleh pasangannya, dia dapat melupakan kekurangan yang ada pada pasangannya dan dapat bertolak ansur dalam banyak perkara. Oleh itu kaum lelaki tak perlu terlalu ego dalam melayani kerenah pasangannya atau isterinya.

Wanita mengharapkan lelaki dapat bertolak ansur dalam melayari kehidupan rumahtangga mereka. Tanyalah wanita mana pun tak kira Melayu, Cina atau India.. semuanya menjawab, kami memerlukan lelaki yang bertolak ansur dan dapat merasakan pengorbanan yang telah mereka lakukan dalam kehidupan mereka..hargailah dengan pujian, terima kasih dan kasih sayang.


Perhatian : Gambar-gambar hanya hiasan tidak memberi maksud kepada artikel, credit to Google.

4 comments:

  1. Assalamualaikum Cikgu Yang

    Kalau kita suka dipuji
    mengapa kita kedekut memuji orang

    Wassalam

    ReplyDelete
  2. Waalaikum Salam En Rozali! Ye betullah tu, sepatutnya kedua pihak faham-memahami barulah rumahtangga bahagia.

    Wassalam.

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum....
    saya suka lah baca post ni..
    apa yang ditulis sumer nya betol...
    terutama cari pasangan yang kelakar...
    barulah hidup tak terlalu membosan kan ...

    ReplyDelete
  4. Waalaikum Salam !!! Terima kasih melawat Cikgu.. terpulanglah kepada sendiri kriteria yang macam mana kita nak pilih!! Kalau yang kelakar tu!! kita selalu ceria - dengan gelak ketawa.. he he he!! riuh rendahlah rumah kita.

    ReplyDelete