Monday, July 12, 2010

Ada Masalah? Jangan Risau Ada Cara Penyelesaiannya ....


Sahabat-Sahabat sekalian, Setiap insan di mana mereka berada pun mesti ada masalah. Hanya yang membezakannya sebesar mana masalah itu dan sekecil mana masalah itu. Setiap kita akan mencuba untuk mengatasi atau menyelesaikan masalah tersebut. Kadang-kadang kalau masalah itu terlalu besar hingga ada yang menamatkan riwayat hidupnya.. Nauzubillah ..

Bagaimanakah kita hendak mengatasi masalah itu ?

* Supaya kita tidak jadi PEMARAH
* Supaya kita tidak jadi PENDENDAM
* Supaya kita tidak jadi PERENGUS
* Supaya kita tidak jadi TERPUKUL
* Supaya kita tidak SEDIH
* Supaya kita tidak BERDUKA
* Supaya kita tidak jadi LESU
* Supaya kita tidak KECEWA

Jangan risau sahabat-sahabat sekalian - Kumpulkan masalah itu semuanya dan bungkuskan dan serahkan kepada Allah.. Allah yang Maha Berkuasa menentukannya.. tentu ada hikmah apa yang berlaku kepada kita. Serahkan semuanya dengan Ikhlas dan percaya sepenuhnya atas kekuasaan Allah dan dipanjatkan dengan Doa.

Kita juga perlu mendidik diri kita menjadi seorang yang penyabar, kuat iman, berpendirian, bersopan-santun, berbudi bahasa, baik hati, bertanggungjawab, amanah dan lain-lain sifat yang baik-baik yang perlu ada pada seorang INSAN MULIA.

Peranan ibu bapa sangat besar agar dapat menerapkan nilai-nilai moral yang baik kepada anak-anak mereka supaya memberi mereka jalan apabila mereka menghadapi masalah, mereka dapat mengatasinya dengan sangat berhemah.. InSyAllah.

Jangan Lupa yang utama apa-apa pun Tiang Agama mesti ditanam sekukuhnya menampung kekuatan setinggi Menara Kuala Lumpur atau Menara Kembar Petronas.. hujan, ribut, banjir belum tentu dapat merobohkan kecuali Allah mengizinkan untuk diroboh.

Salam Sayang untuk semua !!! Hidupku hanya sementara saja ...Alhamdulillah hidupku sihat keluargaku bahagia dengan izin Allah jua. Mari kita berdoa bersama-sama untuk ketenangan dan kebahagian hidup kita semua di samping diredha Allah SWT.... AMIIN.


Credit to cartoon_stork_CoolClips.

No comments:

Post a Comment