Wednesday, April 14, 2010

Malangnya Nasib Ibu !!! .... 4












Kisah ini berlaku di sebuah kampung. Sepasang suami-isteri yang hidup bahagia dengan 8 orang anaknya, yang bersekolah, setengahnya masuk universiti dan semuanya bekerja. Kebetulan suami-isteri ini hidup sederhana dengan hasil-hasil kebun dan sawahnya cukup menampung mereka anak beranak. Suami dikenali di kampung dengan nama Pak Lah dan isteri Cik Tom.

Keseksaan hidup Pak Lah dan isteri bermula apabila anak-anak berkeluarga dan mendapat cucu yang ramai. Pada mulanya kedua-dua suami-isteri sangat seronok , maklumlah cucu-cucu sentiasa ada di kampung bersamanya sebelum masuk sekolah.
Keadaan bertambah tenat apabila anak-anaknya menghantar cucu-cucu mereka tinggal di kampung dengan alasan tak ada orang gaji. Mula-mula dua orang cucu, lama kelamaan menjadi hingga 6 orang cucu.

Pak Lah dan Cik Tom setiap hari menguruskan cucu-cucunya dari umur 1 tahun hingga yang berumur 6 tahun . Setiap hari kecoh dari pagi hingga malam. Bau hancing di sana-sini, cucu-cucunya comot kerana tidak terdaya untuk menguruskannya. Kanak-kanak itu dapat selsema, kudis, berkutu dan kesihatan tidak terjaga. Setiap hujung minggu mereka balik menjenguk anak mereka dan menyusahkan Pak Lah dan isteri menguruskan makan minum mereka.


Kebetulan anak bongsunya sudah tamat belajar, alangkah terkejut dia melihat keadaan ibu bapanya yang ditinggalkannya dua tahun saja tapi kelihatan sangat tua. Dia marah betul kepada abang dan kakaknya kerana menyeksa ibu dan bapanya. Perang besar berlaku, apalagi anak-anak Pak Lah mengambil anak mereka masing-masing tanpa pun mengucapkan terima kasih pun.

Ini betul-betul menyedihkan, nasib baik si bongsu memujuk mereka berdua dan menguruskan kebajikan kedua ibu-bapanya dengan baik dan berhemah. Bagaimanakah sekira tidak ada si bongsu tentulah Pak Lah dan isteri terseksa hingga ke akhir hayatnya.

Renunglah bersama , jangan ada kes ini dalam zaman yang serba canggih ini.




Perhatian : Gambar-gambar untuk hiasan sahaja. Credit to Google.

8 comments:

  1. betu ltu ibu bapa jangan dikasari =)
    semoga kita semua mendapat redha Ilahi... terima kasih cikgu atas kesudian link dengan blog saya...
    tulisan cikgu simple tetapi memberi erti...
    syukran jazilan =)

    ReplyDelete
  2. blog ini banyak memberi kesedaran...best..saya suka datang sini....

    ReplyDelete
  3. semoga kita semua mendapat petunjuk Allah!
    terima kasih cik Yang.

    ReplyDelete
  4. MissXYZ - Same-same... hanya nak berkongsi cerita kerana ini cerita betul, ubah sikit takut menyinggung perasaan orang .

    ReplyDelete
  5. PROJEK KELI KANVAS - Terima kasih kesudiaannya.

    ReplyDelete
  6. Zazas - Terima kasih ya !! maaf tak tahu tidak lebih sedap disebutnya.. tapi tak apa, lama2 kita akan kenal juga.

    ReplyDelete