Saturday, April 10, 2010

Aku Kena Marah Dengan Suami !!!




Assalamualaikum Wbh ..

Kita nih kalau tak dimarah oleh suami tak tahu kesalahan kita.

Kita ingat kita dah - betul .
Apa yang kita buat - betul .
Apa yang kita rasa - betul .
Apa yang kita fikir - betul .
Apa yang kita tegur - betul .
Apa yang kita kata - betul .

Ambil kira semuanya betullah.

Cerita ini bukan nak buka pekung di dada tetapi nak berkongsi dengan isteri-isteri yang kadang-kadang kita terlupa tanggungjawab kita.

Perkara ini berlaku banyak kali tapi lain-lain insidenlah.

1. Suami makan kacang sambil menonton tv kulitnya bertaburan - setiap kali aku akan kutip kulit masuk dalam bekas tapi tak kata apa-apa. Entahlah mengapa kali ini aku merungut ... la Yah nih ngapa tak ambil bekas kulitnya , bertaburanlah .. penatlah kita. Suami diam saja.

2. Suami lepas mandi - bertaburan dengan sabun-sabun dan melekat2 kat sink. Aku merungut - sapelah mandi nih!! bekas sabun, ubat gigi, pencuci muka, ubat cukur
berselekeh... eh tak larat tenguk bilik air, suami masih diam ajer.

3. Suami makan buah tembikai - buah yang aku paling tak suka sebab melekit-lekit dengan kulitnya dengan air. Selalunya ku potongkan. ngapa hari itu kebetulan aku sedang memasak jadi dia potong sendiri dan makan sendiri. Bertaburan kulitnya.. bukan kat mana pun dalam sink ajer. Mulutku terus mengomel lagi! ngapa ler beli tembikai sampai sebiji nih, sape nak makan, yang kemarin busuk dalam peri ais. Jawab suaami ku yang nih freshlah tangkai cantik lagi.. aku diam tapi mungkin cara aku reaksi tak bagus.. dia diam saja.

4. Setiap hari aku menyusun kasut dan selipar lebih daripada 6 kali.. ini berlaku lepas bersara dah hampir 3 tahun aku bersara. Entah ler , selalu aku diam saja tapi hari itu aku merungutlah pulak? tolonglah susun kasut bila masuk rumah !! tak larat dah teman susun kasut setiap hari. Tak kira sape masuk anak ke, tetamu ker semuanya kasut bertaburan, serabut kepalaku. Kalau datang ke rumahku , aku tolong susun kasut mereka.. aku tak tahan tenguk bertaburan . Dulu kat pejabat pun aku selalu susun kasut pegawai dan tetamu!! aku tak boleh tenguk bertaburan.

5. Kebetulan satu hari aku penat sangat, suami ke pasar beli ikan punyalah banyak, ikan siakap 2 ekor, ikan kerapu 3 ekor, kepala ikan, sotong, udang dan ayam. Selalunya aku tak merungut pun. Hari itu aku membebel-bebel.. ngapa beli banyak sangat nih.
Jawab suami ku , kita guna untuk seminggu, selalu tak ada masalah, hari itu merungut-rungut, membazirlah, tak habislah.. entah aapa-apa bebelku. Sebenarnya ikan-ikan itu dah bersiang pun, hanya hendak memotong, membasuh dan memasukkan dalam freezer saja. Sampai suami diam.. agaknyer terasa hati.
Aku teringat pesan ibu kalau suami balik bawa barang jangan merungut terima dengan hati redha.


Itulah antara peristiwa yang menunjukkan kelakuan burukku. Tiap-tiba suamiku merungut ya !! Ngapa mika nih ( panggilan suami padaku) asyik marah teman saja, semuanya tak kena ? Patutlah kawan-kawan teman pun cakap bini asyik marah ajer, macam tak suka suami duduk di rumah ? kata suami ku .

Allahu Akbar !! Ya Allah langsung tak ada niat teman nak marah mika Yah (gelaran suami) ... Aku ingat biasa saja. Maaf ya Yah , lain kali tak buat lagi. Ya Allah , akan ku kunci mulut ku selalu. Ada Mata Pandang, Ada Telinga dengar ada Mulut senyap.

Tak ler penting sangat ceritanya... biasa2 saja tapi ncukup mengajar kita. Saya sayang suami, orang lain pun sayang suami masing-masingkan .. mana ada orang yang tak sayang suami.

24 comments:

  1. CIK YANG ..HEHE MACAM SAMA JE KITE NI..

    ReplyDelete
  2. Datin El - Ye keh!! Ingatkan saya sorang, he he he !!!

    ReplyDelete
  3. suka la post ni cikgu yang..memang lelaki macam tu agaknya sebab tu perlukan wanita di sisi hehe...saya ni baru setahun jagung je..byk pengajaran boleh ambil dr cikgu yang..terima kasih...

    ReplyDelete
  4. Salam!! Terima kasih Hanis MY.. he he he!! begitulah kehidupan. Saya dah hidup bersama 35 tahun !! masih banyak yang kurang.....agaknya.

    ReplyDelete
  5. cikgu....sabar......semoga menkadi isteri yang solehah taat pada suami....=)

    ReplyDelete
  6. hehe, bila mama leterkan ayah pun, ayah diam je. tapi nanti mama mesti mintak maaf balik.;)

    ReplyDelete
  7. Nur-al-Ain - Salam!! Bagus lah gitu!!

    ReplyDelete
  8. ciK LyndaWawa - Terima kasih.. memang begitu azamnya. InsyAllah.

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Cikgu Yang

    n3 yg menarik

    kalau saya
    diam untuk menyelamatkan keadaan
    tapi dlm hati, macam2 nak cakap

    Wassalam

    ReplyDelete
  10. bukan nak cerita pasal sapa salah sapa betul... situasi tu rasanya semua orang lalui... Antara lelaki ngan perempuan terlalu banyak perbezaan... so kalau tak jumpa titik keseimbangan pastikan ada keredhaan... Isteri kalau redha dengan perangan suami dapat pahala besar... Suami kalau redha dengan perangai Isteri takde la dia dapat Dosa... PEACE...

    ReplyDelete
  11. Orang lelaki memang macam tu, Cikgu Yang. Perangai kebudak2an kadang masih ada. Kalau kita merajuk, dia lagi merajuk lebih, tapi tak apa, kita sayang suami kita seadanya, betul bah kan, hehe...

    ReplyDelete
  12. Rozali - Waalaikum salam !! Ye ker? tak pe sebelum tido kita maafkan suami/isteri dan anak2 , jiran2 dan orang. InsyAllah , esok pagi kita orang baru.. bersih!! Teringin nak hati yang bersih !!!

    ReplyDelete
  13. dkama - Salam !! terima kasih pandangannya, oh begitu ya !! Alhamdulillah.. akan diingat selalu.

    ReplyDelete
  14. Myfrin's story - He he he!! ya , dia tahu kita sayang dia , dia pun sayang kita jugak.. he he he!!

    ReplyDelete
  15. ya la..pompuan kdg lupa..dia balik rumah tu tanda dia sayang dan cinta kita...
    cuba kalau dia tak balik???
    Meraungg!!!!

    Saya jadi insaf..

    ReplyDelete
  16. Terima kasih gak datang blog Dkama... PEACE...

    ReplyDelete
  17. perempuan mmg suka berleter..tpi boleh dikurangkan klu betul2 nak berubah.

    ReplyDelete
  18. Salam cikgu ..hampir semua perkara di atas memang sering dilakukan oleh para suami..sebab itu memang perangai lelaki yg suka ambil jalan senang. Namun suami juga perlu memahami jiwa isteri yg mementingkan kebersihan dan kekemasan demi keluarga..oleh itu suami juga harus menghormati perasaan isteri... nampak saja tugas2 tersebut seperti mudah tetapi yg sebenarnya ia amat meletihkan. Jadi kepada para suami sayangilah isteri anda..isteri anda berleter sebab dia sayang amat terhadap suami, anak dan famili.. bantulah dia..insyaalah kebahagiaan selamanya buat suami isteri yg saling memahami. Amin

    ReplyDelete
  19. Terima kasih!! kerana melawat blog saya.. gembira!!.

    ReplyDelete
  20. salam ziarah .N3 yg menarik.

    ReplyDelete
  21. CekWa - Salam !!! Terima kasih ziarahnya.

    ReplyDelete